„Multiskills és élménypedagógia” – workshop a Digitális Közösségi Alkotóműhelyben
A VEKOP-8.6.3-16-2017-00006 azonosító számú „BKSZC Bátorság, Komplexitás, Szinergia és Célszerűség a Szakképzésért” című projekt fenntartási időszakában, 2022. június 02-án workshop bemutató megrendezésére került sor a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum „GRUND” Digitális Közösségi Alkotóműhelyében.
A „Multiskills és élménypedagógia” elnevezésű szakmai orientációs programot Bánátfy Andrea főigazgató nyitotta meg, melyet követően a Budapesti Komplex SZC iskoláinak diákjai és oktatói bemutatták a tanév folyamán készült munkáikat és a workshopon készített alkotásaikat a különböző szakmai szervezetek képviselőinek, az iskolák és a BKSZC munkatársainak.
Az iskolák oktatóinak, diákjainak beszámolói, bemutatói hűen tükrözik, hogy a DKA-ban folyó alkotómunka, a modern technológiák – 3D tervezés, nyomtatás; lézervágás; CNC marógép használata; elektronikai programozás, robottechnika stb. – alkalmazása saját szakmájuk területén, valóban élmény a diákok számára, mivel saját, kreatív ötleteiket is megvalósíthatják a hagyományostól eltérő, kötetlenebb keretek között.
A diákok a különböző szakmai területeket – faipar, elektronika, informatika, sport, építészet, kreatív szakmák, szépészet – bemutató egyedi alkotásaikkal a rendezvényt érdekessé, sokszínűvé varázsolták. A bemutatók nagyon jó hangulatúak voltak, élvezték a diákok, az oktatók, a meghívott vendégek.
A Weiss Manfréd Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium tanulói bemutatták egy, a tanév folyamán tervezett vasúti átjáró szimulációját. Lézervágott dioráma alapon 3D nyomtatott tereptárgyak (mozdony, vasúti őrház, sorompók, vasúti fényjelzők) segítségével mutatták be a vasúti átjáró üzembehelyezését, vezérlésének programozását.
Az Újbudai Szakiskola diákjai, az oktató szakmai támogatásával, a népi kézműves szőnyegszövő szakmához tartozó gyakorlati kiseszközöket készítettek: körmöcske tervezése, készítése 3D technikával, valamint vetélő és leverővilla tervezése lézervágásra. Bemutatták a 3D tervezés, illetve a lézervágáshoz a vektorgrafikus ábrázolás folyamatát és az elkészült tárgyakat.
A Kaesz Gyula Faipari Technikum és Szakképző Iskola tanulói egy logikai játékot készítettek. A Tangram nevű játékot számítógépes programmal tervezték, lézervágógép használatával állították elő, melyhez egy doboztervező programmal egy kis dobozkát is készítettek. A tároló dobozt két nyitott dobozból rakták össze egy zsanér segítségével, majd színes festékekkel, lakkal kezelték a doboz felületét és a játékkártyákat is.
A Mándy Iván Szakképző Iskola és Szakiskola diákjai természetes, újrahasznosítható anyagokból készítettek táskákat – „Green bags” –, melyekre vektorgrafikus programmal terveztek természetes mintákat. A minták felvitele a táskákra lézergravírozással, illetve hőpréssel való matricázással történt. A táskafülek 3D tervezéssel és nyomtatással készültek.
A Schulek Frigyes Két tanítási Nyelvű Építőipari Technikum tanulói oktatói támogatással az „okosház” alkotópedagógiai program keretében egy új épületet terveztek vektorgrafikus programmal lézervágásra. A lézervágott elemekből összeállított házba 3D technikával bútorokat terveztek, nyomtattak. A pedagógiai cél a lépték érzékeltetése, az adott léptékű épületbe a léptéknek megfelelő bútor tervezése, és a korszerű technológiák – pl. tűzvédelem, betörésvédelem, riasztórendszer, biztonsági rendszer – használata volt.
A Kozma Lajos Faipari és Kreatív Technikum tanulói a tanév folyamán oktatói irányítással a CNC marógéppel kis ülőbútorokat (kisszék) készítettek szakmai foglalkozások keretében, melynek a technikáját bemutatták a workshopon. Kis plakettet is terveztek, melybe egy kéziszerszám ábráját gravírozták a CNC géppel.
Az Ybl Miklós Építőipari Technikum és Szakképző Iskola technikus diákjai a tanév folyamán egy nagyobb projektmunkát – „Rubik kocka” az iskola logójából – készítettek el, melyet a workshopon mutattak be, illetve kisebb kiegészítőket terveztek még hozzá. A projektmunka kivitelezéséhez a 3D nyomtatót és a hozzá tartozó szoftvereket használták, mely nagyon sokat segített a térlátásuk fejlesztésében.
A Kézművesipari Technikum ötvös tanulói oktatói támogatással 3D technológiával terveztek ékszereket, majd az általuk tervezett modellt kinyomtatták, mely nagyban hozzájárul a térlátás és a vizualitás fejlesztéséhez. Az ékszerek készítésekor – a tárgyak méretétől függően – jóval finomabb részletességre, precizitásra van szükség, a „GRUND” mégis élményt, szemléletbeli fejlődést tudott nyújtani a diákoknak.
A Pogány Frigyes Technikum informatika szakos diákjai oktatói segítséggel a tanév folyamán tervezett robotokhoz robotrészeket készítettek 3D tervezéssel és nyomtatással. A Robotok építése, programozása és szimulációja volt a korábbi foglalkozások fő tematikája. A workshopon a robotok programozását továbbfejlesztették, illetve tesztelték. A diákok bemutatták, hogyan lehet megtanítani a robotoknak különféle mozgásokat, viselkedéseket.
Az Erzsébet Királyné Szépészeti Technikum fodrász diákjai a mindennapi munkához használható, névvel ellátott melírfésűt terveztek 3D szoftverekkel nyomtatásra. A már korábban készített melírfésűket a tanulók szívesen használják, jól alkalmazható a kötelező vizsgafeladat elkészítésében. A mai divatos melír technikák elkészítését könnyítik és gyorsítják a saját tervezésű melírfésűk.
A Kreatív Technikum tanulója oktatói támogatással egyedi textil kísérletet készített a tűnemezelő géppel a workshop alatt, ami a hagyományos nemez technikának egy modern alternatívája. Ezen kívül további anyagkísérleteket mutattak be a lézervágás technikára – a lézervágott mintafelületből és a kieső mintákból anyagmanipulációkat terveztek. A 3D technika segítségével nyomtatott mintákat műbőr és műszőr alapra varrták fel, ezzel téve érdekessé az alapanyagokat. Próbababákon állították ki a divattervező képzésben, lézervágással elkészült vizsgaruhákat.
A workshop divatbemutatóval zárult, a Kreatív Technikum diákjai bemutatták a lézervágás technológiájával kivitelezett ruhákat, melyek nem csak dekoratívak, de funkcionálisak, hordhatók is. A modellek frizuráját és a sminket az Erzsébet Királyné Szépészeti Technikum diákjai készítették.
A továbbiakban szeretnénk nyitottá tenni a „GRUND” Digitális Közösségi Alkotóműhelyt az általános iskolások és más érdeklődők számára is, többek között pályaorientációs foglalkozások, nyári programok szervezésével. Ennek érdekében együttműködünk a BKIK-val, a Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint különböző szakmai szervezetekkel.