Nyári szakmai orientációs programok, nyílt napok a Digitális Közösségi Alkotóműhelyben

Pályaorientációs, többségében egyhetes szakmai programokat szerveztünk a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum érdeklődő tanulói, valamint általános iskolás diákok részére a nyári szünetben. A programok keretében az érdeklődő 10 -17 éves diákok megismerkedhettek a legkorszerűbb technológiákkal: 3D tervezés, 3D nyomtatás, lézervágás, lézergravírozás, valamint a mikrokontroller-programozás.

A diákok megtanulták, hogyan tudják alkalmazni a modern technikákat, milyen egyedi tárgyakat tudnak készíteni, melyek egyúttal hasznosak is lehetnek a mindennapokban.

A programok megvalósítása élvezetes, élményszerű volt mind a résztvevő diákok számára, mind pedig a foglalkozásokat levezető, illetve a diákokat mentoráló oktatók számára.

A következő tematikus programok valósultak meg:

  • A Kreatív Technikum bőrdíszműves, divatstílus tervező, női szabó tanulói lehetőséget kaptak a nyári összefüggő gyakorlatuk idején a digitális technológia – 3D tervezés, nyomtatás, lézervágás, robotika – megismerésére, alkalmazására. Táskát, övet, gombokat, ruhadíszeket terveztek, melyek illeszkedtek korábbi gyakorlati munkájukhoz, projekttervükhöz.
    Pályaorientációs tábor keretében 6-8. osztályos tanulóknak (a Pest Megyei Kamara szervezésében) lehetőségük volt kipróbálni a digitális tervezést, és a megvalósítást. Többféle virágot és pillangót terveztek, melyek lézervágó segítségével készültek el. Nagy érdeklődéssel voltak a műhely lehetőségei iránt. Élvezték a digitális technika újdonságait.
  • Komplex szakmai orientációs programot szervezett 10-13 éves általános iskolás tanulók részére a Mándy Iván Szakképző Iskola oktatója, melynek során kulcstartót, képeket, fadobozt készítettek lézervágással, gravírozással, továbbá a kiválasztott képeket kinyomtatták transzfer papírra, majd a műhelyben lévő vasalóprés segítségével rányomtatták pólókra. A program zárásaként az előző napokon tanult technikákat ötvözve társasjátékot terveztek. Közösen találták ki a játék szabályait, a játék mezőket, figurákat stb. A közös munka eredményeképpen elkészült társasjátékot ki is próbálták
  • Az Újbudai Szakiskola diákjai terveztek egy elképzelt, ideális iskolát, melynek épületeit, sportudvarát, kertjét, berendezési tárgyait a tanult digitális technológiákkal – 3D tervezés, nyomtatás, lézervágás, gravírozás – készítették el. A gyerekek nagyon együttműködőek voltak, elfogadták egymás indokait a tervezésnél. Kialakult a végső alaprajz. Ezután az iskola alapját alkottuk meg, befüveztük, betonoztuk és virágokkal díszítettük a kertet. Ehhez maradék textileket használtunk, amit felragasztottunk az alapra. Az épületek rögzítése után az utakat is kialakítottuk, és elkészült az álomiskola.
  • Nagyon sok jó ötlet, elképzelés került megvalósításra a Kaesz Gyula Faipari Technikum diákjainak közel két hetes szakmai programján.
    Lézervágott ajándék dobozt készítettek: két fajta készült, egy gravírozott, lakkozott verzió és egy kézzel festett, díszített változat.
    Kisebb ajándéktárgyakat is terveztek, mint például kulcstartót névvel, 3D nyomtatással. Lézervágóval is készült gravírozott kulcstartó, amit le is lakkoztak.
    „Fény lámpást” készítettek lézervágóval. Megtervezték a dobozt, majd rá a mintát, és lézervágás, csiszolás után összeragasztották, lelakkozták.
    A lányok gyönyörű, lézervágott festett ékszereket készítettek.
    3D nyomtatott mécsestartó is készült, mely már bonyolultabb tervezést igényelt.
    Az interneten kerestek szép idézeteket a lézervágott „pozitív gondolatok” hűtőmágnes készítéséhez.
  • „Okosház” program valósult meg a Schulek Frigyes Két tanítási nyelvű Építőipari Technikum diákjainak részvételével: a fiatalok készítettek többek között lézervágott bútorokat, lézervágott és 3D nyomtatott részekből készülő homlokzat-részletet, fűthető kanapét, hangvezérelt ajtónyitót, betörésjelzőt, 3D nyomtatott medencét vízszint-érzékelővel.
    Az okosház-részletek mellett egyéb épületek, építmények makettjei is elkészültek, megalkották a párizsi Notre Dame katedrális, a párizsi Eiffel torony, egy kis zenepavilon, és egy világítótorony makettjét is.
    A program utolsó napján a résztvevők bemutatót tartottak családtagjaik részére a műhelyben folyó tevékenységekről, az elkészült alkotásokról.
  • Augusztus első két hetében 10-16 éves általános iskolás tanulók vettek részt kreatív alkotó programokon: a műhelymester segítségével megismerkedtek a 3D tervezés, nyomtatás, lézervágás, és gravírozás technikáival, a micro:bit programozásával. Önállóan terveztek kisebb tárgyakat, mint pl. könyvjelző, kulcstartó, autók, hajók, állatok, mécsestartó, matricák pólóra. Közösen, jó hangulatban terveztek és készítettek társasjátékot, melyet ki is próbáltak, valamint egy „álomvárost” épületekkel, közlekedési eszközökkel, világítással.